Ordningsregler Cocktailbäret

Föreningslokalen, Cocktailbäret, hyrs ut till föreningens medlemmar för möten, barnkalas och familjefester. Extern uthyrning till privatpersoner, föreningar och företag sker endast i mån av tillgänglig tid. Företag och föreningar kan hyra lokalen för möten kvällstid. Ingen extern uthyrning tillåts för fester.

Medlemmar kan även i viss utsträckning boka föreningslokalen för övernattande gäster. Man kan endast boka tre nätter i sträck i förväg. Perioden kan förlängas vartefter om inte lokalen är bokad.

Om Cocktailbaret

Lokalen består av två rum, kök, hall, toalett med dusch samt ytterligare en toalett. Hela lokalen totalrenoverades invändigt 2013.

I det mindre rummet finns förutom soffgrupper tre sängskåp, ett skåp för två personer och två för en person. I sängskåpen finns madrass, madrasskydd, täcke och kudde.

I det större rummet går det att ha 40 personer sittande. I köket finns glas, porslin och bestick för 40 personer. Köksutrustningen består av spis med ugn, mikro, stora kyl och frysskåp, två diskmaskiner, kaffebryggare, vattenkokare, och pumptermosar.

Städutrustning består av dammsugare, sopborste och skyffel, hink och golvmopp, allrengöringsmedel, handdiskmedel och maskindiskmedel.

Hyresgästen tar själv med sig kaffefilter (Melitta-typ 1×4), hushålls- och toalettpapper och handdukar. Vid övernattning medtages även lakan och örngott.

Deposition

Depositionsavgift om 1000 kronor erläggs tillsammans med hyran minst två dagar före bokat datum. Om inte så förfaller bokningen. Erlagd hyra återbetalas inte. Vad gäller erlagd deposition återfås denna i sin helhet endast under förutsättning att hyrestagaren fullgjort sina åtaganden i enlighet med föreskrifter och försäkran.

Vid 1. bristande städning, 2. störningar av föreningens medlemmar eller andra, samt 3. vid eventuell skadegörelse – förbehåller sig föreningens styrelse att behålla hela eller delar av depositionen. Vid mera allvarliga eller upprepande fall, kan även en karantänstid komma att tillämpas. Under denna tillåts inte den som misskött sig att boka lokalen.

Nyckel

Nyckel hämtas av myndig person hos lokalvärd enligt överenskommelse. Nyckeln återlämnas till lokalvärden efter hyrestidens slut i samband med eller efter inspektion av lokal. Vid bristfällig städning blir hyrestagare skyldig att betala föreningen 1200 kronor för städning av extern firma enligt prislista. Sönderslagna inventarier eller utrustning ersätts av hyrestagare till sitt fulla värde enligt prislista som tillhandahålls av lokalvärden.

Transport Bilar får köras in på planen framför lokalen för att lasta i och ur. Nyckel till infartsgrinden tillhandahålls av styrelsen, men förfrågan sker till lokalvärdarna. Så snart lastningen är klar skall bilarna köras ut, grinden låsas och nyckeln återlämnas. Det är förbjudet att parkera på gårdsplanen för såväl hyrestagare som gäster.

Störningar

Den som hyr lokalen ansvarar för att de boende i området inte blir störda. Eventuell utryckningskostnad för säkerhetsbolag kan påföras hyresgästen vid stökigheter.

Man hyr inte pergolan och gården, endast föreningslokalen. Ytterdörrarna på bägge sidor om lokalen ska i princip hållas stängda och alltid då musik spelas i lokalen. För reglering av värmen inomhus kopplas ventilationen på.

Musik på hög volym får inte förekomma efter kl. 23:00.

Rökning är inte tillåten i lokalen. Rökare bör uppmärksammas på att det finns askkopp till höger om ytterdörren och uppmanas att hålla en låg ljudnivå.

Marschaller får inte placeras på marken runt lokalen eller i området i övrigt.

Skadegörelse

Lokalen skall lämnas i det skick den hyrdes i.

Om något går sönder i lokalen skall detta rapporteras till lokalvärd.

Det inte är tillåtet att tejpa/fästa saker på väggarna.

Städning

Lokalen skall vara städad och utrymd inom hyrestiden. Sopor får inte slängas i papperskorgarna på gården. Hushållssopor slängs i sopnedkasten för medlemmar och tas med av externa hyresgäster. Förpackningar, flaskor etc slängs i återvinningsbehållarna i närheten på Ruddammsvägen.

Städning av lokal kan beställas av lokalvärdar. Beställning av städning måste göras minst fyra dagar före det datum föreningslokalen är bokad. Enligt prislista från föreningens städfirma finns två nivåer på städning. Beroende på om lokalen använts för t.ex. fest eller stämma kostar städningen 1200kr eller 625kr. Lokalvärdarna har en beskrivning på vad de olika städalternativen omfattar.

I städning av lokal skall följande ingå:

  1. Alla golv har sopats/dammsugits samt våttorkats – även under mattorna,
  2. Toaletter, handfat och dusch har rengjorts,
  3. Glas, porslin, bestik, fat etc. har diskats,
  4. Kyl- och frysskåp har tömts och torkats av,
  5. Diskbänk, bänkskivor, spis, ugn och micro i köket har torkats av,
  6. Använda bord och stolar har torkats av,
  7. Soffor och soffbord har rengjorts,
  8. Använda sängar har rengjorts,
  9. Diskmaskinerna har tömts,
  10. Fimpar, papperstallrikar, plastglas, ölburkar, matrester utanför lokalen har tagits omhand,
  11. Hushållssopor har slängts i sopnedkast eller tagits med, samt
  12. Uppkomna grovsopor har tagits omhand.

Ovanstående ordningsregler accepteras i samband med bokning.